ÍZ-KALANDOZÁSOK: Gazpacho – próbáld ki a spanyolok hűsítő ételét a forróságban

Írta: Faar Ida

 

KALANDOZZ TE IS IDEGEN TÁJAK ÍZEIBEN!

Ha valami különlegesre vágysz…  Ha szeretnéd megtapasztalni más nemzetek hagyományos ételeinek ízét… Akkor itt az alkalom, hogy Velem tarts, és az ABROSZRAVALÓ rendszeresen jelentkező cikksorozatának legújabb részében megismerkedj – mivel is? Új alapanyagokkal, új eljárásokkal, új ízekkel! Utazz Velem - hisz tudod: színes a világ, kár lenne csak fekete-fehérben látni mindent!

Spanyol tájakon járva: mi is az a gazpacho?

 

Gazpacho. Ez az Andalúziából származtatott, de az egész spanyol honban közismert és közkedvelt étel a nyári forróságban valódi hűsítő…

Hogy miképp készül?

Nos, ahogy szokták volt mondani: ahány ház, annyi szokás… Számtalan változata ismert – íze mindig az összetevők arányától, és milyenségétől függ.

Fontos alkotója a paradicsom, olivaolaj, fokhagyma, uborka, csípős paprika, paprika, száraz kenyér, ecet – de ismert almás, vagy sárgadinnyés változata is.

A mindenki számára ajánlott mediterrán diéta tipikus étele: gazdag ásványi anyagokban, vitaminokban, rostokban, esszenciális zsírsavakban, antioxidánsokban. Kiválóan beépíthető a fogyókúrás étrendbe is alacsony kalória-tartalma miatt.

Gyorsan, egyszerűen mixerben – főzés nélkül– elkészíthető zöldséges étel, amit mindig hidegen szervíroznak. Adhatnak hozzá sonkát, de tálalhatják különféle tengeri hallal, rákkal, kagylóval is, ahogy kockára vágott zellert, uborkát, hagymát, pirított zsemlekockát, kemény tojást is adhatnak mellé.

RECEPTEK

GAZPACHO ANDALUZ MÓDRA

 

Hozzávalók:

1 kg paradicsom, 1 kaliforniai paprika, 1-2 gerezd fokhagyma, 1 kis fej vöröshagyma, 1 kisebb kígyóuborka, fél pohárka olívaolaj, ízlés szerint só, ecet, bors, esetleg kömény, bazsalikom

A meghámozott paradicsomot, uborkát, paprikát, hagymát felaprítjuk, és turmixgépben pépesre daráljuk. A zöldségpépet összedolgozzuk az olajjal és az ecettel, majd fűszerezzük. Adunk hozzá annyi hideg vizet, hogy sűrű levest kapjunk. Tálalás előtt alaposan lehűtjük. Tálalhatjuk pirítóssal, vagy kockára vágott sültsonkával.

GYÜMÖLCSÖS GAZPACHO

 

Hozzávalók: 1 kg sárgadinnyehús felkockázva, 10 dkg fehér kenyér, 10 dkg mandula, 2 gerezd fokhagyma, 2 dl olívaolaj, 5 dl fehérbor

A hozzávalókat turmixgépben összeforgatjuk, majd ebbe az egyvelegbe teszünk 8 db jégkockát. Hűtőszekrényben tartjuk, kis tálkákban – szálasra vágott – mandulával szervírozzuk.

Jó étvágyat!

 

0 Tovább

AZ ÉTKEZÉS TECHNIKÁJA – hogy zökkenőmentes legyen a nyaralás

Írta: Faar Ida

 

NEM MINDEGY,HOGY MIT,HOL ÉS HOGYAN ESZÜNK

Étkezéstechnika – kissé tudományosan hangzik a kifejezés, de nem kell semmi félelmetesre gondolni. Egyszerűen csak az evés körülményeire és technikájára-, amelyeket rohanó, stresszel teli világunkban újra és újra kell tanulnunk. Már, ha nem szeretnénk emésztési problémákkal, kellemetlen gyomor-bél rendszeri tünetekkel szembesülni. Így nyaralás előtt (pláne, ha külföldi útról van szó, és a helyi ízeket szeretnénk kipróbálni) érdemes tudatosan készülni a szokatlan finomságok „befogadására” – persze a mennyiségi korlátokat is figyelembe véve (de ez már egy másik történet), hogy valóban örömteli, és üdítő legyen a pihenésre szánt idő.

Ha mediterrán vagy trópusi országokba utazunk, könnyen összeszedhetünk bélrendszeri fertőzéseket. Ezeket a fertőzéseket gyakran az elfogyasztott ételek vagy a víz továbbítja.

Mi a teendő, ha megtörténik a baj?

 

Enyhe lefolyású eseteknél elég, ha mi magunk próbálunk meg segíteni a problémán, ilyenkor az elvesztett folyadék és ásványi anyagok pótlását ásványvizekkel, gyümölcslevekkel, rehidráló izotóniás italokkal pótolhatjuk. A tünetek kezelésére hasmenés elleni szerek, görcsoldók jönnek szóba.

Súlyosabb esetben viszont keressünk fel egy helyi orvost, mert akár a bélmozgás csökkentésére ható gyógyszerre, de előfordul, hogy antibiotikumokra is szükség lehet. 

Gyerekek esetében azonnal forduljunk orvoshoz, mert a kiszáradás veszélye náluk hamarabb fennáll. Ilyen esetben a folyadékpótlás infúzió formájában könnyebben kivitelezhető. 

Megelőzésképpen érdemes megfogadni néhány tanácsot:

  • Mossunk gyakran kezet szappannal, legyen nálunk egyszer használatos fertőtlenítő kendő. 
  • Csak palackozott vizet fogyasszunk, még fogmosáshoz is (erre főként az Európán kívüli országokban van szükség).
  • Ahol palackozott vizet indokolt inni, ott mindenképpen kerüljük a jégkását, jégkockákat az italokba, koktélokba, hiszen azok is csapvízből készülnek.
  • Csak a jól átsütött húsokat, főtt ételeket vegyük és együk meg. 
  • Az utcai ételárusokkal legyünk óvatosak, nézzük meg a standok körülményeit, higiéniáját, sőt még a kiszolgáló személyt is, de inkább ne vásároljunk ilyen helyeken.
  • A zöldségeket, gyümölcsöket mindig alaposan mossuk meg. 
  • Tengeri ételeket mindig a partokhoz közeli területeken vegyünk, mert ott valószínűleg friss árut kapunk, a szárazföld belsejében ez kockázatos lehet.

 

  • Aki először fogyaszt életében tengeri "herkentyűt", az kis mennyiségben próbálja ki, hogy ne váltson ki allergiás tüneteket.
  • Inkább gyárilag csomagolt jégkrémet válasszunk fagylalt helyett.
  • Soha ne együnk állva, járkálva, vezetés közben, TV-t nézve – elterelik a figyelmet az étkezésről, emiatt egyrészt túl sokat eszünk, másrészt túl gyorsan terheljük meg a gyomrunkat.
  • Minden étkezésnek adjuk meg a módját: szánjunk rá elegendő időt, felejtsük el a „gyorsan bekapok valamit” rohanását.
  • Teremtsünk nyugodt körülményeket. Ha eljön az evés ideje – ami akkor jó, ha rendszeresen azonos időpontokban van kijelölve – terítsünk meg, tálaljuk ínycsiklandozóan az ételt (még ha csak egy szendvicsről van is szó), és zárjunk ki minden zavaró tényezőt.
  • Tudatosan figyeljünk oda az étkezésünkre-, azaz alaposan rágjunk meg minden egyes falatot – egyrészt mert az emésztési folyamat már a szájüregben megkezdődik a nyálban található enzimek segítségével, másrészt pedig a fogak őrlő munkája révén a falat felaprózódik, és így könnyebbé tehetjük a gyomor munkáját.

 

  • Élvezzük az ízeket, hogy minden étkezés élvezetes legyen.
  • Soha ne beszéljünk tele szájjal – illetlen, és ráadásul még sok levegőt is nyelünk vele, ami puffadáshoz vezet.
  • Ne vegyük fel mások kapkodó ritmusát.
  • Bármennyire is óriási a kísértés, próbáljuk meg mérsékelni azon ételek fogyasztását, amelyek emésztési problémát okoznak számunkra: a túlságosan fűszeres, zsíros, nehéz ételek könnyen elronthatják a hangulatot, nem egyszer az ügyeletre kényszerítve az elcsábulókat.
  • Ha valakinek ismert táplálékallergiája van, akkor a megfelelő ellenszert, gyógyszert mindenképpen vigye magával a nyaralásra. 
  •  Akinek a nyaralás kedvéért sem függeszthető fel a diétája - pl. cukorbetegek, epebetegek, gyulladásos bélbetegek, táplálékallergiások – azoknak most is ügyelniük kell a táplálkozásukra. -
  • Ne feledkezzünk meg a folyadékfogyasztás fontosságáról sem! Meleg nyári napokon a folyadékszükséglet megnövekszik, bátran igyunk minél többet!

KELLEMES NYARALÁST MINDENKINEK!


 

 

0 Tovább

ABROSZRAVALÓ - mert főzni jó

blogavatar

ABROSZRAVALÓ Felgyorsultak a mindennapjaink… Mindent rohanva csinálunk… Enni is kapkodva eszünk… Ez is baj, de ennél sokkal nagyobb probléma az, hogy MIT eszünk? Igen. Műkajákat. Gyorsételeket. Vegykonyhai borzalmakat. Hova lettek a régi ízek, a zamatok, a valódi alapanyagokból készült finomságok? Tudom: főzni fárasztó… De hidd el - megéri! Fedezd fel TE is újra az evés igazi örömét, - azt az életérzést, amit nem helyettesíthet a menzakaja.

Címkefelhő

főzz magad (45),egészséges (35),természetes (22),friss (14),abroszravaló (12),szezonális (10),finom (9),gyors (8),szezonja van (5),EXPRESSZ KAJÁK (5),életmód (4),édes (4),íz-kalandozások (3),zöldséges (3),Húsvét (3),NASSOLNIVALÓ (2),külföld (2),házi (2),édesség (2),francia (2),süss magad (2),EXPRESSZ-KAJÁK (2),mediterrán étrend (2),sós (2),antioxidáns (2),csípős (2),ősz (2),tojás (2),burgonya (1),méregtelenít (1),fekete retek (1),gasztronómia (1),új ízek (1),kapor (1),lugosít (1),gyógyít (1),csemegekukorica (1),teríték (1),fertőzés (1),köhögés ellen (1),főzz magd (1),gyógyító gyümölcs (1),sárgabarack (1),nyaralás (1),étkezéstechnika (1),gyümölcslé (1),higiénia (1),egzotikus (1),laktató (1),zeller (1),lecsó (1),ősz.egészséges (1),glukonon (1),paradicsom (1),sütőtök (1), EXPRESSZ KAJÁK (1),mák (1),receptek (1),egészségtelen (1),csirkemell (1),keksz (1),sütés nélkül (1),nátha (1),zöldséglé (1),hazai ízek (1),életreceptek (1),megelőzés (1),zöldbab (1),diétás (1),immunrendszer (1),hideg (1),gyógyító zöldség (1),sütés (1),vitamin-pótlás (1),csíra (1),vitamin (1),nassolnivaló (1),egyszerű (1),újhagyma (1),TERÍTÉKEN AZ EGÉSZSÉG (1), NASSOLNIVALÓ (1),recept (1),gyógyító növény (1),hónapos retek (1),vitaminforrás (1),pörkölt (1),bárány (1),Csináld magad! (1),házias (1),sült (1),ízletes (1),megbízható (1),élettani hatás (1),sonka (1),torma (1),Főzz magad (1),táplálkozás (1),egres (1),cseresznye (1),hús nélkül (1),eper (1),egészség (1),fiatalság (1),diabetikus (1),lemondás (1),cukorbetegség (1),tudatosság (1),vááltozatos (1),szabályok (1),bodzaszörp (1),bodza (1),palacsinta (1),anorexia (1),bodzalekvár (1),sorozat (1),tisztaság (1),óvatos (1),ételmérgezés (1),konyha (1),cukormentes (1)

Utolsó kommentek