KINN A BÁRÁNY...- AVAGY NINCS HÚSVÉT BIRKA NÉLKÜL

Írta: Faar Ida

Nálunk a Húsvét elképzelhetetlen birka nélkül… Mármint birkapörkölt nélkül. Gondolom, nem vagyok ezzel egyedül. Nem egy habkönnyű étel, de ha jól van elkészítve semmivel sem helyettesíthető az íze.

Egy kis juh-tan

A juh a legrégebben háziasított állatfajok egyike, - húsa, teje, gyapja egyaránt hasznosítható. Kérődző – igazi „fűnyíró”, a legsilányabb legelők karbantartója.

Hogy nevezzelek?

  1. SZOPÓS BÁRÁNY – 60 napos koráig, ekkor a súlya 5-6 kg
  2. VÁLASZTOTT BÁRÁNY – 1 éves koráig
  3. TOKLYÓ- 1-2 éves korig (kos, és jerke)
  4. VEMHES ANYA – ő az, aki „báránykát” vár
  5. KOS, TENYÉSZKOS- kifejlett hímivarú juh
  6. ÜRÜ- ivartalanított kos

A szopós báránynak, és 1 éves koráig a báránynak – gyenge, zsírszegény a húsa – hamar elkészíthető, és ízletes. Elkészíthetjük sütve, párolva, grillezve, főzve, töltve, roston sütve. Nagyon finom gulyást, sokféle levest, sült húsokat készíthetünk belőle.

Az idősebb birkahús, már zsírszövetekkel átszőtt vörös hús, amelynek a faggyú miatt jellegzetesen erős illata van. Van, akit ez a jellegzetes illat, és jellegzetes íz vissza is riaszt a birkahús fogyasztásától. Körültekintően előkészítve – a faggyús részek leszedésével, a hús enyhén ecetes vízzel való leforrázásával, majd hideg vizes lemosásával – a kellemetlen szag csökkenthető. Mondjuk személy szerint Én nem szoktam ezzel bíbelődni – hiszen elvégre azért eszünk birkahúst, hogy birka íze legyen!

A birka gerincét, bordáját, combját süthetjük, párolhatjuk. A lapocka, a szegy, a nyak, a fej – pörköltek, és gulyások alapja lehet.

KÉSZÍTSD EL TE IS!

FŐZZÜNK EGYÜTT!

                                                                                                      RECEPTEK LÉPÉSRŐL-LÉPÉSRE!         

 

HÚSVÉTI GULYÁS

Hozzávalók: 2 kg juhhús, 80 dkg vegyes zöldség (3 szál sárgarépa, 2 szál petrezselyem,1 karalábé,1/2 zeller), 2 fej vöröshagyma, 5 gerezd fokhagyma, 10 szem egész bors, 1 fej kelkáposzta, 1 kg burgonya, majoránna, köménymag, 3 babérlevél, finomra vágott zöldpetrezselyem, só.

  1. A zöldségféléket tisztítsd meg, majd kockázd fel
  2. A vöröshagymát tisztítsd meg
  3. A fokhagymát pucold meg
  4. A birkahúst forrásban lévő vízzel forrázd le. Tartsd 6-8 percig forró vízben, öblítsd le és vágd kis kockákra
  5. Tedd föl főni 4 liter hideg vízben.
  6. Amint felforrt, a fűszereket, a megtisztított hagymát, fokhagymát tedd a levesbe.
  7. Add a leveshez a felkockázott zöldségeket is.
  8. Amikor a hús és a zöldség félpuha, tedd bele a burgonyát és a felszelt kelkáposztát is.
  9. Ízesítsd a babérlevéllel, és sóval
  10. Ha minden megpuhult petrezselyemzölddel megszórva forrón tálalhatod is

 

ROZMARINGOS BÁRÁNYSÜLT – a legújabb kedvenc

Hozzávalók:1,5 kg kicsontozott báránycomb, 1 teáskanál őrölt fekete bors, 1 teáskanál morzsolt rozmaring, 10 gerezd fokhagyma, , 1 evőkanál mustár, olaj

A páchoz: 1 evőkanál mustár (aki szereti, ez lehet csípős is), 1 evőkanál finomliszt, 1 evőkanál ketchup, 2 dl főzőtejszín, 3 dl húsleves, 10 dkg vaj

1 evők. Univer mustár

  1. Mosd meg a húst, itasd fel róla a nedvességet
  2. Pucold meg a fokhagymagerezdeket, majd hosszában vágd őket kétfelé
  3. Szurkáld meg a húst – a lyukakba dugdoss fokhagymadarabokat
  4.  Majd a húst a borssal, a rozmaringgal és mustárral dörzsöld be.
  5. Tedd tűzálló tálba, majd önts rá annyi olajat, amennyi ellepi.
  6. Takard le, és hűtőszekrényben pácold 1 napig, miközben néhányszor forgasd meg
  7. A sütés napján a húst, széles serpenyőben, közepesen nagy lángon mindkét oldalán süsd elő
  8. Ezután told előmelegített sütőbe, és 200 °C- on; süsd 40 percig
  9. Amíg sül, készítsd el a mártást: a lisztet az olvasztott vajon futtasd meg, keverd bele a mustárt és a ketchupot, a tejszínnel és a húslevessel pedig engedd föl. Főzd 3-4 percig – amíg besűrűsödik.
  10. Ha a hús megpuhult – már tálalhatsz is: szeleteld fel a húst, tedd adagonként tányérra – öntözd meg a mártással – és körítsd párolt zöldségekkel

JÓ ÉTVÁGYAT MINDENKINEK!

0 Tovább

VISSZASZÁMLÁLÁS INDUL: Itt a Húsvét!

Írta: Faar Ida

Minden korosztálynak mást és mást jelent a Húsvét! A gyerekeknek játékot közös tojásfestést, izgatott várakozást a locsolókra, a kiskamaszoknak szégyenlős versmondást – pajkos pillantásokkal kísérve; a felnőtteknek a néphagyományok őrzését, és a vallás gyakorlását.

Mit is ünneplünk Húsvétkor?

A kereszténység ezen a napon ünnepli Krisztus feltámadását. Ekkor ér véget a negyven napig tartó böjt. A Húsvét minden évben más-más napokra esik, úgynevezett mozgóünnep. A tavaszi napéj-egyenlőség (március 21.-e) utáni első holdtöltét követő vasárnapon és hétfőn ünnepeljük.

A Húsvét jelképei a gasztronómiában

A Húsvét elképzelhetetlen sonka, bárány, kalács, torma és a tojás nélkül – hiszen ezek az újjászületés és a termékenység szimbólumai - jelzik a tavasz kezdetét.

A Húsvéti menüsor összeállítása mindenkinek fejtörést okoz: hiszen egyrészt hűnek kell lennünk a hagyományokhoz, másrészt viszont napjaink étkezési kultúrájának jegyeit is magán kell viselnie, és az sem baj, ha egészségesek is.

 

A TOJÁS

A világ, és az elemek, az élet és a termékenység jelképe – a korai kereszténységben az újjászületés szimbóluma.

A tojás ősidők óta az egyik legalapvetőbb és legértékesebb táplálék: elsőrendű, teljes értékű fehérje- és tökéletes zsírösszetétele mellett forrása sokféle vitaminnak és élettanilag fontos ásványi anyagnak.

Szervezetünkre gyakorolt legfontosabb élettani hatásai:

  • D-vitamin tartalma segít megelőzni a csontritkulást
  • A-vitaminja segít a bőr egészségének megőrzésében, támogatja az immunműködést, valamint javítja a látást.
  • E-vitaminja antioxidáns hatású,
  • megvéd a krónikus betegségek kialakulása ellen
  • B-vitaminjai segítik az idegrendszer zavartalan működését
  • fontos az agy, a szem és az idegrendszer számára is, segít megelőzni a korral járó szembetegséget és az Alzheimer-kórt
  • a tojás fehérjéje teljes egészében hasznosul a szervezet számára. Ráadásul a szervezet működéséhez nélkülözhetetlen valamennyi esszenciális aminosavat is tartalmazza, amely előállítására szervezetünk képtelen.
  • Javítja a közérzetet – ez magas B12-vitamin-tartalmának köszönhető - féken tartja a stresszt
  • javítja a haj és a körmök egészségét
  • magas antioxidáns tartalma miatt csökkenti a rák kialakulásának kockázatát

KÉSZÍTSD EL TE IS!

FŐZZÜNK EGYÜTT!

RECEPTEK LÉPÉSRŐL-LÉPÉSRE!

Elöljáróban: a receptek minden hozzávalóját célszerű előkészíteni… Így nem érhetnek meglepetések.

 

SNIDLING MÁRTÁS TOJÁSBA TÖLTVE

Hozzávalók: 3 csokor metélőhagyma (snidling), 5 tojás, 3 dl tejföl, só, cukor/ vagy méz/, citromlé.

  1. A megmosott friss tojásokat főzd keményre (10 perc)
  2. Ha kihűltek tisztítsd meg
  3. Vágd ketté
  4. A sárgáját vedd ki egy tálkába, és alaposan keverd el a tejföllel
  5. Ízesítsd a sóval, cukorral, citromlével, és az apróra felszelt metélőhagymával.
  6. …majd ezt a finom fűszerezett krémet töltsd vissza a tojásfehérjékbe

+tipp: Ha nincs snidlinged, akkor újhagyma is jó.

 

HÚSVÉTI PAPRIKÁS TOJÁSSALÁTA

Hozzávalók: 10 kemény tojás,2 nagy piros kaliforniai paprika, 25 dkg trappista sajt, 2 csokor újhagyma, 2 dl majonéz, 2 dl tejföl, 1 citrom leve, só, fehér bors, salátalevelek

  1. Mosd meg a kaliforniai paprikákat,csumázd ki, majd vágd apró kockákra
  2. Locsold meg citromlével 
  3. Kockázd fel a sajtot, és add a kaliforniai paprika kockákhoz – keverd össze
  4. Add hozzá a majonézt, a tejfölt, sózd, borsozd – majd alaposan keverd el
  5. Karikázd fel az újhagymát
  6. 5 egész főtt tojást karikázz fel
  7. A megmaradt 5 főtt tojást vágd ketté, szedd ki a sárgáját
  8. A fehérjét reszeld le, és add a sajtos krémhez
  9. Bélelj ki egy tálat salátalevelekkel, simítsd bele a krém 1/3 –ad részét
  10. Rakd rá a tojáskarikák felét, a hagymakarikák egyharmadát
  11. Ismételd meg a rétegezést
  12. Végül a korábban félretett tojás sárgákat reszeld a tetejére
  13. Tedd hűtőbe pár órára

JÓ ÉTVÁGYAT MINDENKINEK!

0 Tovább
1234
»

ABROSZRAVALÓ - mert főzni jó

blogavatar

ABROSZRAVALÓ Felgyorsultak a mindennapjaink… Mindent rohanva csinálunk… Enni is kapkodva eszünk… Ez is baj, de ennél sokkal nagyobb probléma az, hogy MIT eszünk? Igen. Műkajákat. Gyorsételeket. Vegykonyhai borzalmakat. Hova lettek a régi ízek, a zamatok, a valódi alapanyagokból készült finomságok? Tudom: főzni fárasztó… De hidd el - megéri! Fedezd fel TE is újra az evés igazi örömét, - azt az életérzést, amit nem helyettesíthet a menzakaja.

Utolsó kommentek